Niezależny specjalista pożądany na rynku
W czasach transformacji przemysłowej dążącej w kierunku obniżania kosztów wytworzenia produktów często słyszymy o potrzebie zastosowaniach outsourcingu. Dotyczy to wielu branż, takich jak IT, czy wszelkich usług obsługi biznesu. Wydzielenie niektórych działów obsługowych na zewnątrz organizacji często przynosi firmom znaczące korzyści, szczególnie gdy działy te mogą pracować niezależnie i wspierać się doświadczonymi specjalistami.
Utrzymywanie w ramach struktury jednej organizacji wąsko wyspecjalizowanych ekspertów wiąże się z dużymi kosztami dla firmy, a i tak często nie zadowala samych zainteresowanych. Eksperci często lubią pracować samodzielnie i czuć niezależność. Możliwość współpracy z wieloma odbiorcami usług doradczych umożliwia im zarówno ciekawą pracę, jak i możliwości rozwoju poprzez dostęp do wielu różnorodnych wyzwań zawodowych. Nie bez znaczenia są też nieograniczone możliwości rozszerzania swojego indywidualnego, specjalistycznego biznesu.
Ekspert w poligrafii
Podobna sytuacja ma miejsce w branży poligraficznej. Doświadczeni często kilkunastoletnią pracą w drukarniach i firmach poligraficznych eksperci druku stają się pożądanymi na rynku specjalistami w postaci menedżerów zarządzania drukiem, czy konsultantów poligraficznych.
Wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie przychodzą z pomocą firmom chcącym wykonać niepowtarzalne produkcje poligraficzne. Dzięki swojej branżowej wiedzy stają się ekspertami w ramach często wąskiej specjalizacji. Niektórzy z nich pracują jako brokerzy druku doradzając odbiorcom dostarczają im produkty wykonywane w zewnętrznych drukarniach, z którymi współpracują. Takie realizacje nie są obarczone ryzykiem błędów przygotowania lub produkcji i gwarantują zawsze wykonanie na poziomie oczekiwanym przez klientów.
Ekspert poligraficzny jest specjalistą poszukiwanym przez klientów jako doradca, mogącym sprawnie i szybko skonsultować dowolne rozwiązanie nie tylko z punktu widzenia produkcyjnego, czy możliwości wykonania samego zadania, ale też pod kątem optymalizacji kosztów realizacji zamówienia. Przynosi to firmom, będącym jego klientami realne korzyści zarówno finansowe, wynikające z niższych kosztów prawidłowego doboru materiałów, wykonywania prototypów, jak i niepoliczalne jakim jest czas na przygotowanie i wykonanie danego zadania produkcyjnego.
Zapotrzebowanie firm na doradztwo poligraficzne
Firmy będące odbiorcami produktów drukowanych oczekują ciekawych i nowatorskich rozwiązań. Chcąc wyróżnić się na rynku na tle konkurencji poszukują wciąż nowych materiałów reklamowych, POS, opakowań, czy oznakowań produktów. Ich zadaniem jest zwrócenie uwagi klienta na produkt i właśnie takie jest główny cel ich zastosowania.
Projektowanie materiałów reklamowych, opakowań, czy samych etykiet może stwarzać problemy dla pracowników działów marketingu firm, chcących zamówić takie produkty. Dobór odpowiednich rozwiązań, materiałów, czy sposób połączenia ich ze sobą w celu powstania oczekiwanego produktu może być trudny bez fachowej wiedzy. Nawet oddelegowani do działań marketingowych pracownicy etatowi firmy mogą nie nadążać nad zmieniającymi się w szybkim tempie rozwiązaniami dostawców materiałów, surowców, czy technik druku, bądź znakowania produktów.
Niezbędny menedżer druku
Taką rolę może spełnić menedżer druku lub konsultant poligraficzny. Ekspert branżowy z dziedziny poligrafii opiera swoje doradztwo o wiele aktywności zawodowych. Zaletą wykorzystania wiedzy ekspert jest to, że ma on stały kontakt z dostawcami materiałów i komponentów do produkcji, uczestniczy w szkoleniach dostawców, często jest aktywnym członkiem organizacji branżowych, czy bywa uczestnikiem lub nawet prelegentem wielu konferencji branżowych.
Branża poligraficzna jest jednak bardzo szeroka. Trudno być specjalistą w tak szerokiej dziedzinie, nawet jeśli spędziło się wiele lat pracy w drukarni, czy w kontakcie z klientami tej branży. Zadaniem doradcy poligraficznego jest zarządzanie drukiem i wsparcie w zamawianiu poligrafii, jednak bardzo umiejętne.
Przykłady specjalizacji w poligrafii
Artykuły reklamowe POS
Najwięcej wiedzy posiadają eksperci wąsko wyspecjalizowani, wręcz "sfokusowani" na jednym produkcie. Mogą być to na przykład materiały POS, czyli wszelkie produkty, będące nośnikami informacji reklamowej, będące jednocześnie punktami sprzedaży. Wszelkie stojaki, standy, wykonane z lekkich materiałów na przykład tekturowych są dziś bardzo poszukiwanymi przez firmy z branży retail. Ustawienie ich w uliczkach sklepowych, przy wejściach do salonów sprzedaży powoduje u klientów zainteresowanie produktem, ofertą, promocją, czy wręcz bezpośredni zakup.
Wydruki wielkoformatowe
Inną specjalizacją w branży poligraficznej są ściśle określone wydruki wielkoformatowe. Przykładem mogą być tu wydruki do zmiany grafiki wnętrz w budynkach szkół, czy w placówkach ochrony zdrowia. Specjalizacja ta bierze się z potrzeby umiejętnego doboru rodzaju materiałów i techniki wykonania do wymagań tych instytucji. Ponadto konieczne jest przygotowanie indywidualnych projektów graficznych, które nie tylko będą ciekawą grafiką przyciągały uwagę użytkowników tych obiektów, ale będą dopasowane do wymiarów pomieszczeń.
Projektowanie opakowań
Ciekawym i rozwijającym się działem są też opakowania. Dzięki nim produkty sprzedają się lepiej. Nie są one wyłącznie zabezpieczeniem produktów, szczególnie niezbędnym przy produktach klasy Premium, ale są też ich ozdobą. Ogromna ilość materiałów, z których da się wykonać opakowania, możliwości znakowania ich różnymi technikami, druku i uszlachetniania wymaga wsparcia specjalistów w tej dziedzinie.
Począwszy od projektowania opakowań, na które składa się kilka etapów od doboru rozwiązania i materiałów i dopasowania ich do projektu graficznego do wykonania prototypów. Wiele firm produkcyjnych posiada maszyny, które umożliwiają wykonanie pojedynczych prototypów. Znajomość ich możliwości produkcyjnych ułatwia prototypowanie, co jest też cenną wiedzą specjalistów poligraficznych w dziedzinie opakowań. Dzięki temu zyskuje się czas i obniża koszty produkcji dają szansę ujrzeć gotowe opakowania jeszcze na etapie przedprodukcyjnym.
Oznakowania samoprzylepne - etykiety
Oznakowania produktów są także formą ich indywidualizacji. Najprostszą formą znakowania produktów z punktu widzenia klientów są zazwyczaj etykiety samoprzylepne. Z mojego doświadczenia wiem jednak, że ich różnorodność może być tak duża, że można tu wygospodarować osobny i bardzo szeroki dział poligrafii. Oznakowania samoprzylepne to moja własna ulubiona wąska specjalizacja.
Dzięki pracy w tym dziale wiem dziś na temat naklejek, etykiet, nalepek, wlepek na tyle dużo, by móc doradzać jako doradca druku w dziedzinie oznakowań samoprzylepnych. Ogromna ilość materiałów, głównie folii samoprzylepnych wykonanych z różnych materiałów, o różnej grubości, wyposażonych w różnego rodzaju kleje pozwala na dobór dowolnego rozwiązania, Trzeba je jednak znać, by móc zastosować je w praktyce.
Wsparcie wiedzą poligraficzną małych i dużych firm
Druk etykiet rozwinął się dziś bardzo mocno z uwagi na możliwości produkcyjne. Nie trzeba już ponosić wysokich kosztów przygotowalni, by mieć zwoje markowe etykiety. Daje to nam druk cyfrowy, który za pomocą nowoczesnych maszyn pozwala na wykonywanie etykiet już od jednej rolki w ilości od 500 szt. To świetna wiadomość dla początkujących biznesów, które wcale nie mają aspiracji do bycia gigantami, ale mają doskonałe pomysły na swoje niewielkie firmy i niesamowite produkty wymagające oznakowania.
Dzięki współpracy z doradcą druku etykiet właściciele małych firm nie mając fachowej wiedzy poligraficznej mogą zająć się prowadzeniem swojego biznesu i mieć gwarancję uzyskania oznakowań samoprzylepnych na wysokim poziomie. Średnie i duże firmy też potrzebują wsparcia w doborze rozwiązań poligraficznych. Ich zapotrzebowanie na oznakowania samoprzylepne nie kończy się zwykle na jednym produkcie. Niezależnie od branży etykiety produkcyjne, naklejki energetyczne, plomby gwarancyjne, naklejki serwisowe, oznakowania logotypów są niezbędne do powstania ich produktów.
Współpraca z menedżerem druku oznakowań
Menedżer druku etykiet sprawdza się doskonale jako doradca każdej firmy. Dzięki wiedzy specjalisty firmy zyskują. Obniżają koszty produkcji, unikają ryzyka zamówień błędnych materiałów graficznych i szybciej i sprawniej wprowadzają do procesu produkcji komponenty służące do znakowania. Niezależność eksperta poligraficznego pozwala na współpracę stałą, okresową lub oparciu o konkretny projekt. Warto rozważyć taką opcję, która przy zaufaniu i udanej współpracy pozwala osiągnąć obopólną korzyść.
Zapraszam do kontaktu w sprawie druku etykiet!
Krzysztof Łukomski
- menedżer druku etykiet i produkcji oznakowań samoprzylepnych
- tel. +48 604 59 26 25
- e-mail: k.lukomski@akebi.pl